Wim Tersteeg

Wim Tersteeg werkt als register directievoerder UAV en senior toezichthouder voor de gemeente Utrecht. “De ene keer doe ik werkzaamheden als directievoerder, dan weer als toezichthouder en soms als projectleider. Alles wat er op me afkomt pak ik aan.”

“Bij Syntraal kan ik mijn eigen ding doen en krijg ik de vrijheid dit zelf in te vullen.”

Wim Tersteeg 
 
Register Directievoerder UAV

Werken op locatie
Na het volgen van een civiel technische opleiding heb ik 17 jaar bij een kleine aannemer in Benschop gewerkt. Daar deden we allerlei soort civiel technische projecten. Toen ik last kreeg van mijn rug en de uitvoering lastiger werd besloot ik op zoek te gaan naar een baan bij een ingenieursbureau. Ik solliciteerde bij Tauw, wat inmiddels 20 jaar geleden is. Ik kreeg direct een mooie uitvoeringsklus als opzichter bij de gemeente Haarlemmermeer. Na een jaartje of drie besloot de gemeente om mij in te zetten als directievoerder. Dat heb ik nog zo’n zeven jaar gedaan. Daarna kwam de Graadt van Roggen weg in Utrecht op mijn pad. Dat is de weg vanaf de A2 welke richting de Jaarbeurs loopt. Daar ben ik projectleider geworden. Nu doe ik de ene keer werkzaamheden als directievoerder, dan weer als opzichter en soms als projectleider.

Utrecht
Inmiddels werk ik al weer drie jaar voor de gemeente Utrecht als register directievoerder UAV en senior toezichthouder. Ik houd me bezig met projecten voor het POS (Projectondersteuning), in het centrum van de stad, bijvoorbeeld bij Hoog Catharijne en aan de Singel. Daarnaast ben ik in Overvecht bezig met werkzaamheden rond het winkelcentrum. Ik begeleid en beheer de planning, de kwaliteit en het financiële plaatje van de werkzaamheden in uitvoering. Het werk is harstikke leuk. De dagen vliegen voorbij.

"Hoe complexer het project, des te leuker ik het vind."

Raamcontract
In Utrecht werken we met een raamcontract waarin verschillende projecten zitten. De eerste stap in zo’n project is een offerte van de aannemer. Wij toetsen de offerte en kijken of we het eens zijn met de beschreven werkzaamheden. Vervolgens wordt de offerte goedgekeurd. Dan starten we met de uitvoering van het project. Hierin regel ik in overleg met communicatieadviseurs van de gemeente Utrecht de informatie richting stakeholders in de omgeving. Ook houd ik contact met de BLVC coördinator om de werkzaamheden aan de hand van verkeerstekeningen uit te voeren. Er wordt ook altijd buiten gekeken of de verkeersmaatregelen conform tekening voldoende zijn of dat er bijgeschakeld moet worden. Utrecht stroomt over van de fietsers en automobilisten dus het is belangrijk dat de borden goed staan en dat het veilig is voor voetgangers. Het knooppunt bij Vredenburg is de drukste fietsoversteek van Nederland. Voor die oversteek hadden we een ontwerp bedacht, maar toen de corona crisis uitbrak moesten de gemeente opeens heel snel een aantal maatregelen verzinnen. De voetgangers lopen nu op een stuk van twee en een halve meter breed en dat moet vier en halve meter worden. Toen moesten wij ad hoc iets regelen om de politiek tevreden te houden.

Dynamisch
Mijn werk in Utrecht is heel dynamisch. Het is niet als een doorsnee straatje aanleggen. De ene keer heb ik met archeologie te maken en een andere keer zijn dat vervuilingen en saneringen. Dat brengt allerlei stakeholders met zich mee zoals bedrijven, archeologen, de eigenaar van hoog Catharijne, bouwers, landschapsarchitecten en Tauw, want die maakt de tekeningen. Om met al deze partijen samen tot 1 document te komen is lastig, maar ook leuk.
Normaal gesproken komt er tijdens een project wat meer ‘gedoe’ vanuit de omgeving. In verband met corona is het in de binnenstad erg rustig, dus is dat er minder. Dat vind ik wel jammer, want door die complexiteit wordt ik getriggerd en moet ik schakelen. Je zou zelfs kunnen zeggen: hoe complexer het project, des te leuker ik het vind.